هایپرگلایسمی حتی بدون دیابت، مرگ بر اثر COVID-19 را پیش بینی می کند

13 ژوئیه 2020 - تحقیقات جدید نشان می دهد تقریباً نیمی از بیماران در هنگام بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به COVID-19، بدون تشخیص قبلی دیابت، قند خون بالایی دارند. این تحقیق نشان داد که هایپرگلایسمی در افراد مبتلا به کووید -19 یک عامل پیش بینی کننده ی مستقل برای مرگ و میر 28 روزه بر اثر COVID-19 است.

این یافته ها، حاصل یک تجزیه و تحلیل گذشته نگر بر روی داده های 605 بیمار مبتلا به COVID-19 است که در دو بیمارستان ووهان در چین بستری بودند. نتایج این تحقیق در تاریخ 10 ژوئیه به طور آنلاین در مجله ی Diabetologia ، منتشر شد.

مطالعات قبلی از ارتباط هایپرگلایسمی (قند خون یالای غیر طبیعی) با افزایش خطر مرگ و میر به دلیل پنومونی اکتسابی از جامعه، سکته مغزی، سکته قلبی، تروما و جراحی از میان سایر خبر داده اند. تعدادی از مطالعات همچنین ارتباط بین دیابت و نتایج ضعیف در بیماران مبتلا به COVID-19 را گزارش نمودند. با این حال، ارتباط مستقیم بین قند خون ناشتا (FBG) در هنگام بستری در بیمارستان و نتایج کلینیکی بیماران مبتلا به COVID-19 ، بدون دیابت تشخیص داده شده ی قبلی، به خوبی اثبات نشده است، اما این اولین مطالعه ای است که به طور خاص روی این گروه از بیماران تمرکز نموده است.

دکتر Sufei Wang از بیمارستان Union و همکارانش دریافتند قند خون ناشتای 7.0 میلی مول در لیتر (126 میلی گرم در دسی لیتر) یا بیشتر، در هنگام پذیرش در بیمارستان - كه در 45.6٪ از افراد بدون تشخیص قبلی دیابت مشاهده می شود- یک عامل پیش بینی كننده ی مستقل برای مرگ و میر 28 روزه است.

اگرچه داده های A1c این افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است، اما اعتقاد بر این است که این جمعیت یا از قبل به دیابت مبتلا بوده اند اما دیابت آنها تشخیص داده نشده است و یا به دیابت مبتلا نبوده اند اما به "هایپرگلایسمی ناشی از استرس حاد" مبتلا شده اند.

محققان تاکید کردند که آزمایش و كنترل گلایسمی باید برای همه بیماران COVID-19 حتی اگر از قبل به دیابت مبتلا نبوده اند، انجام شود زیرا بیشتر بیماران مبتلا به COVID-19 ، مستعد ابتلا به اختلالات متابولیكی گلوكز هستند.

وانگ و همكارانش خاطر نشان كردند: بررسی قند خون ناشتا در مراحل اولیه می تواند به پزشكان كمك كند تا این بیماری را بهتر اداره كنند و خطر مرگ و میر بر اثر بیماریCOVID-19  را كاهش دهند.

هایپرگلایسمی مرگ ناشی از COVID-19 و عوارض آن را پیش بینی می کند

این مطالعه شامل بیماران مبتلا به COVID-19 و نتیجه قطعی 28 روزه و اندازه گیری قند خون ناشتا در هنگام بستری در دو بیمارستان در منطقه ووهان بین 24 ژانویه تا 10 فوریه 2020 بود. در کل 605 بیمار بدون تشخیص قبلی دیابت با متوسط سنی 59 سال، در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، 53.2٪ درصد از آنها مرد بودند.

 بیش از نیمی از آنها(54.4 درصد) قند خون ناشتای زیر 6.1 میلی مول در لیتر (110.0 میلی گرم در دسی لیتر) داشتند. بقیه دچار دیس گلایسمی بودند: 16.5 درصد قند خون ناشتای بین 6.1 تا میلی مول در لیتر داشتند (110-125 میلی گرم در دسی لیتر، در دامنه پیش دیابت) و 29.1 درصد قند خون ناشتای 7 میلی مول در لیتر یا بالاتر (126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر، نقطه ی تشخیص بیماری دیابت).

در طی 28 روز بستری ، 18.8 درصد (114) از بیماران فوت کردند و 39.2٪ از آنها یک یا چند عارضه را در بیمارستان تجربه نمودند.

نویسندگان از نمره ی CRB-65 برای ارزیابی شدت پنومونی استفاده کردند که برای هر یک از چهار شاخص: سردرگمی، سرعت تنفس بیش از 30 نفس در دقیقه ، فشار خون سیستولیک کمتر یا مساوی با 90 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک کمتر یا مساوی با 60 میلی متر جیوه ، و سن 65 سال یا بیشتر ؛ 1 امتیاز را به شدت پنومونی اختصاص می دهد.

کمی بیش از نیمی از این افراد(55.2 درصد)، نمره CRB-65 برابر با صفر، و 43.1 درصد این افراد دارای نمره ی CRB-65 برابر با 1-2 و 1.7 درصد افراد نمره CRB-65 برابر با 3-4 داشتند.

در تجزیه و تحلیل چند متغیره، پیش بینی کننده های مستقل خطر قابل توجه مرگ و میر 28 روزه، عبارت بودند از: سن (نسبت خطر یاHR ، 1.02) ، جنس مذکر (HR ، 1.75)، نمره CRB-65 از1 تا 2 (HR ، 2.68)، نمره ی CRB-از 3 تا 4(HR ، 5.25) ، و قند خون ناشتا 7.0میلی مول در لیتر(HR ، 2.30).

مرگ و میر 28 روزه برای افرادی با قند خون ناشتای 6.1 تا 6.9 میلی مول در لیتر و برای افرادی با قند خون 7.0 میلی مول در لیتر، در مقایسه با بیماران دارای قند خون نرمال (کمتر از 6.1 میلی مول در لیتر)، به ترتیب بیش از دو برابر (HR ، 2.06) و بیش از سه برابر (HR ، 3.54) گزارش شد.

شدت پنومونی، همچنین مرگ و میر 28 روزه را پیش بینی می کرد، با نسبت خطر 4.35 و 13.08 به ترتیب برای بیمارانی با نمرات CRB-65 از 1-2 و نمرات CRB-65 از 3-4 ،  در مقایسه با افرادی با نمره یCRB-65  برای آنها برابر با صفر بود.

آنها اضافه کردند که این نتایج حاکی از آن است که مطالعه ما شامل بیماران دیابتی تشخیص داده نشده و همچنین بیماران غیر دیابتی مبتلا به هایپرگلیسمی ناشی از یک اختلال حاد قند خون است، زیرا 29٪ از افراد که در بالاترین گروه FBG قرار داشتند، آماری بسیار بالاتر از میزان شیوع دیابت تخمین زده شده در جمعیت چین(12 درصد) است. به طور مشابه با آنچه در یک مطالعه قبلی مشاهده شد، بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است از قند خون زیاد ناشی از سایر شرایط رنج ببرند، و بیماران مبتلا به بیماری شدید و بحرانی کووید-19 ممکن است دچار مقاومت حاد به انسولین شوند، که با افزایش شدید سطح قند خون و انسولین آشکار می شود. بیماران مبتلا به بیماریهایی که به دیابت مرتبط نیستند، مانند سپسیس شدید، سندرم پاسخ التهابی سیستمیک (SIRS) و آسیب مغزی مغزی ، به طور غیرطبیعی قند خون بالایی دارند."

نویسندگان در مورد مطالعه خود به چندین محدودیت اشاره کردند. اول، این که مطالعه ی آنها یک مطالعه ی گذشته نگر بود. دوم این که، آنها هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) ، که یک شاخص کنترل طولانی مدت قند خون است و به تشخیص بیمارانی با کنترل ضعیف طولانی مدت قند خون، از افراد مبتلا به هایپرگلایسمی ناشی از استرس کمک می کند، را تجزیه و تحلیل نکردند. همچنین، آنها اطلاعات کافی از تأثیر درمان کاهش دهنده قند خون (به عنوان مثال انسولین، متفورمین) در نتایج بیماران را برای مطالعه خود در اختیار نداشتند. با این حال، آنها معتقدند که هایپرگلایسمی حاد از کنترل گلایسمی در طولانی مدت در پیش بینی پیش آگهی بیماران مبتلا به COVID-19 بستری، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

عوارض بیمارستانی، از جمله سندرم پریشانی حاد تنفسی یا آسیب حاد قلبی؛ آسیب کلیوی؛ یا آسیب کبدی یا حوادث مغزی عروقی، در 14.2، ، 7.99 و 17.0 درصد از کسانی که مقدار قند خون ناشتای آنها بالا بود از پایین ترین گروه تا بالاترین گروه، گزارش شد.

عوارض در بیماران دارای قند خون ناشتا بین 6.1 تا 6.9 میلی مول در لیتر، دو برابر(HR ، 2.61) و در بین افرادی با قند خون ناشتای 7 میلی مول در لیتر، چهار برابر (HR ، 3.99) شایع تر از بیماران دارای قند خون نرمال بود.

نویسندگان می گویند: مکانیسم های احتمالی برای افزایش این مرگ و میر شامل تغییرات ناشی از هایپرگلایسمی در انعقاد خون (لخته شدن) ، بدتر شدن عملکرد اندوتلیال (عملکرد دیواره های رگ های خونی) و تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن (معروف به  طوفان سیتوکین) است.

نویسندگان نتیجه گیری کردند: بالا بودن میزان قند خون ناشتا به میزان 7.0 میلی مول در لیتر یا بالاتر در هنگام پذیرش، یک پیش بینی کننده مستقل برای مرگ و میر 28 روزه در بیماران مبتلا به COVID-19 بدون تشخیص قبلی دیابت است. آزمایش و کنترل قند خون باید برای کلیه بیماران مبتلا به COVID-19 حتی اگر از قبل به دیابت مبتلا نبوده اند، انجام شود. زیرا بیشتر بیماران مبتلا به COVID-19 مستعد ابتلا به اختلالات متابولیکی گلوکز هستند. در طول همه گیری های COVID-19 ، اندازه گیری قند خون ناشتا می تواند به ارزیابی پیش آگهی و مداخله ی اولیه قند خون به منظور بهبود نتایج کلی در درمان COVID-19، کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-abnormally-high-blood-sugar-linked.html

https://www.medscape.com/viewarticle/933787